Pyšný štít

Stát: SLOVENSKO

Pohoří: Vysoké Tatry

Výška: 2.623 m.n.m.

Zimní Tatry? Jedu. V únoru jsem dostal nabídku od kamaráda jet na jeden den do Vysokých Tater. Jelikož se taková nabídka neodmítá, rozhodl jsem se bez váhání. Zvláště, když se naším cílem měl stát 4. nejvyšší vrchol Vysokých Tater – Pyšný štít.

V pondělí 17. února 2020 vyrážíme z domu už v jednu hodinu v noci. Kromě mě čítá sestava ještě horolezce Martina a Frantu. Vyrážíme brzy v noci, protože nás čeká náročný den a musíme být rychlí. Předpověď hlásí totiž na tuto roční dobu nezvykle vysoké teploty, což by mohlo být kvůli ostrému slunci v některých úsecích nebezpečné. O půl čtvrté už vycházíme z parkoviště ve Starém Smokovci (1.006 m.n.m.). Tempo více než svižné, za půl hodiny jsme na Hrebienoku (1.285 m.n.m.). Nezastavujeme, jdeme dál. Teplota je pár stupňů nad bodem mrazu a nám začíná být pořádné teplo. Překračujeme studený potok a za čtyřicet minut jsme z Hrebienoku na Zamkovského chatě (1.475 m.n.m.). Poté postupujeme Malou studenou dolinou, až docházíme k prudkému svahu, na jehož vrchu je náš první záchytný cíl – Téryho chata. Úsek rychle zvládáme a v šest hodin ráno (po dvou a půl hodinách) stojíme před Téryho chatou (2.015 m.n.m.). Fouká tu silný vítr a tak se schováváme do závětří. Občerstvujeme se, oblékáme horolezeckou výstroj. Po půl hodině vyrážíme. Přes Malé spišské pleso stoupáme skalnatým svahem. Původně jsme chtěli jít na hřeben Malou laštovičí štěrbinou, ale více se nám líbí druhý žlab Pawlikovského štěrbina a tak nastupujeme do něj. Sníh se zpočátku trochu boří, ale v ostřejších pasážích už přece jen drží lépe. Po deváté hodině jsme na hřebenu mezi Malým Pyšným štítem (2.590 m.n.m.) a Velkým pyšným štítem u skalního útvaru Loktibrada. Zde se navazujeme na lano, čeká nás poslední lezecký úsek. Skála je pevná, chvílemi nepříjemný led, všechno ovšem zvládáme. A tak v 9 hodin po pěti a půl hodinách výstupu již stojíme na vrcholu Pyšného štítu (2.623 m.n.m.). Výhledy do okolí jsou perfektní, vítr se také uklidňuje. Máváme turistům na nedaleký Lomnický štít (2.634 m.n.m.), které je s Pyšným štítem spojen krásným skalnatým hřebenem.

Po chvilce se bereme na odchod. Rozhodujeme se sestupovat jinou trasou, tentokrát Bachledovskou štěrbinou. Terén je exponovaný, chvíli hledáme směr. Poté nacházíme slaňovací body a víme, že jdeme správně. Slaňujeme tři délky, traverzujeme zasněženým polem ke skále, tu slézáme a jsme v sedle. Nezdržujeme se ani minutu, ihned jdeme žlabem dolů. Začíná na něj totiž svítit nepříjemné slunce a my dobře víme, že jdeme lavinózním terénem. Nehledíme doprava doleva a podél skály sestupujeme pěkně v rozestupech nejrychleji jak to jde.  Před polednem jsme pod žlabem a víme, že máme pro dnešek vyhráno. Právě včas, začíná být opravdu teplo. Na Téryho chatu ani nejdeme, ale sestupujeme hned dolů do Malé studené doliny. Potkáváme davy skialpinistů a turistů, kteří si chtějí užít krásný slunečný den na horách. Jdeme stejnou trasou a před 14 hodinou jsme opět u auta ve Starém Smokovci. Tohle byla vážně pořádně jízda 🙂

Délka: 20 kilometrů

Čas: 1 den ( 6  hodiny výstup, 5 hodiny sestup)

Náročnost: + +

Upozornění: Od 1. listopadu do 16. června jsou turistické trasy ve Vysokých Tatrách uzavřeny. Pohybem zde porušujete návštěvní řád Tatranského národního parku. Pokud se zde přesto na vlastní nebezpečí vypravíte, doporučuji plnou zimní výbavu a standardní horolezecké vybavení. Nepodceňujte počasí ani lavinové nebezpečí. Jen pro zkušené vysokohorské turisty a horolezce.